Homepage Média

3GEMA: Okno do duše, okno do přírody

16. 01. 2020

Přední tuzemský developer, společnost Trigema, věnuje výběru nejvhodnějších oken do svých projektů velkou pozornost.

Tepelněizolační vlastnosti a životnost moderních plastových, dřevěných, hliníkových nebo dřevohliníkových oken již neovlivňuje počet komor nebo těsnění, ale především zpracování okna, hloubka zasklívací drážky skla, použitý materiál základního profilu, výztuhy, kování a skla, případně povrchová úprava.


Důležitým faktorem jsou nejenom základní tepelněizolační vlastnosti, ale i schopnost okna, resp. použitého skla, světlo a teplo do interiéru, tedy tzv. solární a světelný faktor. U většiny projektů Chytrého bydlení jde o plastové profily s trojsklem a u projektů z řady Chytré bydlení Premium jsou do stavby zabudovávané dřevohliníkové profily nebo Eurookna, opět s izolačními trojskly. Ty do jednotlivých bytů přivádí nejen dostatek tohoto důležitého světla, ale i vytváří atmosféru plnou pohodlí a pohody, což navíc umocňuje jejich další funkce – akustická neprůzvučnost, která zamezuje případnému hluku z okolí. Okno zároveň slouží jako efektivní tepelněizolační prvek.

Světlo má pozitivní dopad na fyzickou a psychickou pohodu člověka, protože reguluje naše biologické hodiny. Zlepšuje díky tvorbě důležitého vitamínu D lidskou koncentraci, bdělost a náladu. Vitamín D je totiž silný aktivátor imunitního systému a je proto pro lidské zdraví nezbytný.


Zákazníci sází na kvalitu

Zatímco dříve byla pro většinu Čechů zásadní cena nových oken, dnes je to jejich kvalita. Je to pochopitelné, protože ve chvíli, kdy stojí metr čtvereční nového bytu přes sto tisíc korun, cena již nehraje tak velkou roli. Z posledního průzkumu, který si objednala společnost PKS okna, vyplynulo, že 60 % respondentů, kteří se zúčastnili průzkumu, uvedlo, že klíčovým faktorem při výběru nových oken je pro ně kvalita a nikoli cena. Cena je hlavním motivem rozhodování u necelé jedné čtvrtiny dotázaných. Aktuální trend naznačuje, že si Češi více uvědomují, že pořízení nových oken je investicí na několik desetiletí. Tudíž má smysl zaměřit se na kvalitu a na to, aby jim okna co nejdéle dobře sloužila, a nikoli snažit se jen maximálně ušetřit a vybírat pouze podle ceny.

Odlišnosti lze podle průzkumu vidět i mezi ženami a muži. Kvalitu jako hlavní kritérium pro výběr preferuje 62,1 % žen, u mužů je to 57,3 %. Na kvalitě si rovněž více zakládají lidé s vyšším dosaženým vzděláním, s nižším vzděláním naopak zájem o kvalitu klesá (67,3 % s VŠ vs. 37,5 % se základním vzděláním). Z hlediska ceny vedou pro změnu muži s 25,5 %, u žen je to 18,6 %. Na ceně si obecně více zakládají lidé s nižším vzděláním. S rostoucím vzděláním význam ceny klesá (34,4 % respondentů se základním vzděláním vs. 16,7 % s VŠ vzděláním).


Změna s Novým rokem

Dosud je při výběru materiálu klíčový energetický standard budovy, u novostaveb to však již od 1. 1. 2020 nehraje žádnou roli, všechny nové domy musí být téměř nulové. Klíčové je však i situování budovy, čili orientace vůči světovým stranám, nadmořská výška a klima lokality. Orientace vůči světovým stranám je důležitá především z hlediska energetického standardu domu a velikosti okenních ploch, na severní stranu dáváme okna malá kvůli tepelným ztrátám, na jižní straně můžeme naopak dosahovat v zimě velkými okny, tedy velkou plochou prosklení, značných solárních zisků, což nám zlevní vytápění (resp. dovytápění). Vhodná je v tomto případě i orientace na jihozápad, západ a jihovýchod.

Pasivní standard novostaveb dnes představuje nutnost zvolit profil a zasklení, které dosáhnou součinitele prostupu tepla Uw = 0,8 W/m2.K, v případě vchodových dveří je to pak Ud = 0,9 W/m2.K. U starších domů, tedy při jejich rekonstrukci, či pokud u nich chceme pouze vyměnit okna, bude stačit okenní profil s Uf = 1,2 W/m2.K. Tato hodnota je dostačující pro splnění zákonného požadavku.

Contact form

By submitting the form, I accept the conditions of processing of personal data by Trigema - their processing will take place in order to send a response to the complaint and possible creation of a business offer.