Úvod Média

Investoři drží ceny bytů vysoko

21. 08. 2020
"V budoucnosti lze počítat se silnější poptávkou ze strany fondů a dalších větších investorů. Důvod je zřejmý. Zatímco hodnota peněz klesá, u nemovitostí je to přesně naopak. Investice do rezidenčních nemovitostí jsou dnes jedním z nejvýhodnějších způsobů, kam investované prostředky uložit," uvedl také Marcel Soural, předseda představenstva společnosti Trigema.

Nové byty v Praze stojí už téměř dvojnásobek toho, co před pěti lety. Kvůli prudkému růstu cen ubývá lidí, kteří si vlastní bydlení mohou dovolit, nové byty však z nabídky stále rychle mizí a developeři dál zdražují. Vděčí za to zvyšujícímu se množství kupců, kteří si nemovitosti nepořizují proto, aby v nich bydleli, ale jako formu investice nebo předmět podnikání.


Podle zjištění HN podíl bytů prodaných takzvaně na investici za poslední roky výrazně vzrostl. „Před 10 lety to byla přibližně pětina. Dnes 40 až 50 procent bytů v Praze kupují lidé, aby je následně pronajímali,“ popisuje David Jirušek, mluvčí skupiny Finep, která patří k největším developerům v Praze.

Obdobný průměr za celé hlavní město uvádějí také další developeři. Podle realitních kanceláří je stejná situace i na trhu starších bytů. Také tam podle nich kolem 40 procent kupují lidé na investici.

Tento scénář hraje v neprospěch lidí, kteří si chtějí koupit byt a žít v něm. Bytů je na trhu málo a vysoký zájem investorů udržuje poptávku a tím i ceny vysoko. Čím dál více lidí proto volí nájemní bydlení, které však také podražuje.

Podle expertů bude trend kupování bytů na investici v příštích letech ještě sílit. Očekávají, že do hry se výrazněji vloží investiční fondy a firmy, jež budou byty skupovat po stovkách.„V takovém momentu se může podíl bytů na investici dostat klidně až k70 procentům,“ odhaduje majitel developerské skupiny Trigema Marcel Soural.

Byty jsou v Praze nedostatkovým zbožím, protože se jich v posledních letech staví málo. Podle developerů za to může zdlouhavé čekání na stavební povolení, někdy trvá až 10 let. Naopak příznivá ekonomická situace minulých let a levné hypotéky vyvolaly enormní zájem lidí o koupi bytu, takže ceny vyletěly vzhůru.

Investory povzbudil nástup internetových služeb jako Airbnb. Tyto krátkodobé pronájmy především turistům vynášejí více než dlouhodobí nájemníci. „Právě investoři dnes pomáhají držet poptávku vysoko a udržovat tak současné ceny,“ potvrzuje Pavel Kliment, odborník na nemovitosti poradenské společnosti KPMG.

Jelikož se pořád nestaví dost rychle, investoři věří, že byty neztratí na hodnotě ani vpřípadě dalšíkrize.Růst zatím nezastavila ani pandemie koronaviru. Podle čísel firem Trigema, Central Group a Skanska Reality podražily pražské byty ve druhém čtvrtletí oproti předchozímu kvartálu o dva tisíce na 108 261 korun za metr čtvereční.

Dalším důvodem, proč jsou byty mezi investory oblíbené, je nedostatek příležitostí, kam peníze uložit. „Situace na akciových trzích je zvlášť pro konzervativní investory nejistá, spořicí účty mají velmi nízké úroky. A ukazuje se, že Češi proto raději investují do nemovitostí. Potvrzuje to i fakt, že polovina bytů v Praze se prodá, aniž by si kupec vůbec bral hypotéku,“ komentuje Milan Roček, zakladatel portálu CenováMapa.org, který monitoruje ceny a prodeje bytů v zemi.

Investoři se dělí na dvě skupiny: na jednotlivé kupce a na firmy či fondy. V Praze podle developerů zatím převládají jednotlivci, kteří si kupují většinou jeden až čtyři byty. „Co se v posledních letech změnilo, je struktura kupujících. Zatímco dříve převažovali cizinci, dnes jsou to převážně Češi,“ popisuje Michaela Tomášková, výkonná ředitelka největšího českého bytového developera Central Group.

Úbytek kupců ze zahraničí souvisí s tím, že pražské byty začaly být drahé především pro zájemce z východních zemí, hlavně z Ruska. Ekonomickou situaci Rusů po anexi Krymu v roce 2014 zhoršily následné protiruské sankce a pád rublu.

Zdroj: Hospodářské noviny

Kontaktní formulář

Odesláním formuláře přijímám podmínky zpracování osobních údajů společností Trigema - jejich zpracování proběhne za účelem zaslání odpovědi na zadaný podnět a případné vytvoření obchodní nabídky.