Vaše zpráva byla odeslána.

Média

3GEMA: Karlín - nebojte se vstoupit

02. 12. 2020

KARLÍN JE POJMENOVÁN NA POČEST MANŽELKY CÍSAŘE FRANTIŠKA I. KAROLÍNY AUGUSTY

Je jen málo míst v hlavním městě, která se tak výrazně proměňují k lepšímu, jako je tomu v případě Karlína a Invalidovny. Nové kavárny, restaurace a cyklostezky či revitalizované parky jsou přitom jen zlomkem z toho, co na vás v této části Prahy čeká.


INVALIDOVNA

Po vzoru pařížské Invalidovny byl na území současného Karlína vytvořen v 18. století areál, jenž je od roku 2017 zařazen na seznam národních kulturních památek. Jedná se o jednu z nejvýznamnějších pražských pamětihodností, která však neleží v samém centrum města. Proto ani nebývá zahraničními turisty tak vyhledávána a zachovává si svůj poklidný ráz.


Najdete zde mimo jiné takové barokní skvosty, jako jsou unikátně řešené obytné jednotky od Kiliana Ignáce Dienzenhofera či reprezentativní schodiště i dlouhé chodby se zazděnými arkádami a průhledy. V minulosti tu byla například dvoutřídní škola a nemocnice, ale také vězení, pivovar, prádelna, pekárna a dokonce i hasičský sbor.


Invalidovna vznikla jako reakce na bouřlivý rozvoj střeleckých zbraní, jenž s sebou přinesl rostoucí počet zmrzačených válečných invalidů. Areál, kde byli tito invalidé umisťováni, fungoval až do roku 1935. Později zde byl Vojenský historický ústav a archiv.


Není náhodou, že si unikátní prostory Invalidovny zahrály i ve známých filmech. Připomeňme například Formanův oscarový Amadeus, přepis Pasternaková románu Doktor Živago nebo fantasy snímek Hellboy. Areál je ale také spojen se jménem známého českého fotografa Josefa Sudka. Ten v něm několik let pobýval po první světové válce, v níž přišel o ruku.


O významu celé památky svědčí rovněž fakt, že v ní bude probíhat rekonstrukce a přístavba, která po dokončení přijde až na miliardy korun. Přesto se sem návštěvník dostane. Základní prohlídková trasa trvá 45 minut a nabízí to nejpodstatnější z interiéru Invalidovny. Dozvíte se také něco o ideovém konceptu stavby a její historii. O víkendech je na programu navíc geohra pro chytré telefony "Žít jako invalida", která byla vytvořená speciálně pro tyto prostory.


PARKY I SÍDLIŠTĚ

Proměny se ale už dočkal třeba park před areálem. Revitalizace tohoto rozsáhlého území zahrnovala nejen dendrologický průzkum, díky němuž tu byly vysazeny některé nové stromy. Zvětšilo se také místní jezírko, došlo k obnově trávníku a pěších cest, bylo vytvořeno nové dětské hřiště a dále pak i hřiště na pétangue. Dodány sem byly i lavičky, i nové lavičky, které i dnes zachovávají ducha doby minulé. Celá zelená plocha se skládá ze dvou parků, které spolu sousedí. Jedním jsou Kaizlovy sady a tím druhým Park před Invalidovnou. Dohromady se jedná o plochu ve velikosti zhruba třech hektarů.


Tři minuty odsud je stanice metra Invalidovna, která leží na trase B. Kousek za ní najdete čtyřhvězdičkový hotel Olympik. Ten představuje vzpomínku na dobu, kdy měla Praha ambici ucházet se o pořádání olympijských her. Ze záměru město v 70. letech minulého století ustoupilo poté, co kandidaturu na organizování této význačné sportovní a společenské události vyhlásila Moskva. Tam se pak hry konaly v roce 1980.


Jen málokdo pak ví, že sídliště, ležící v blízkosti karlínského hotelu Olympik, mělo sloužit jako olympijská vesnička pro 5 000 lidí.


DALŠÍ HISTORICKÉ PAMĚTIHODNOSTI

Směrem do centra, kde je stanice metra Křižíkova, pak najdete převážně původní karlínskou zástavbu z 19. a začátku 20. století. Její součástí jsou ale i Kostel svatých Cyrila a Metoděje, jenž patří mezi největší církevní stavby 19. století zbudované v Čechách. Řadí se k nejvýznamnějším domácím architektonickým památkám novorománského slohu. Ve stejné době vznikla také Karlínská synagoga, kterou navštěvovala místní zámožná židovská komunita. Svatostánek prošel několika stavebními úpravami. Poslední z nich proběhla ve funkcionalistickém slohu.


U Florence potom můžete obdivovat další kulturní památku. Je jí Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most ve střední Evropě. Jedná se o historicky první pražský železniční most přes Vltavu, který spojuje Masarykovo nádraží s Bubny.

Kontaktní formulář

Odesláním formuláře přijímám podmínky zpracování osobních údajů společností Trigema - jejich zpracování proběhne za účelem zaslání odpovědi na zadaný podnět a případné vytvoření obchodní nabídky.

 
Vaše data jsou v bezpečí.

Poskytnuté osobní údaje budou použity za účelem kontaktování zákazníka a vytvoření obchodní nabídky.
Podrobnosti o zpracování osobních údajů, jakož i o právech klienta najdete zde.