Úvod Média

Poprvé v Národním muzeu

26. 05. 2021
Výstava 26. ročníku soutěže Czech Press Photo, ve které profesionální fotožurnalisté přinášejí nezávislé a autentické obrazové svědectví o životě kolem nás, byla oficiálně zahájena on-line vernisáží v dubnu, a to až po několika měsících od plánovaného otevření. Na první návštěvníky si musela počkat do začátku května, kdy epidemiologická situace dovolila výstavu zpřístupnit veřejnosti.

Czech Press Photo odstartovalo v západní dvoraně Národního muzea 28. dubna on-line vernisáží za přítomnosti ministra kultury Lubomíra Zaorálka, generálního ředitele Národního muzea Michala Lukeše a ředitelky Czech Photo Veroniky Souralové. Výstava zde potrvá až do letošního října. V muzeu jsou vystaveny vítězné snímky soutěže, které doplňuje kolekce vybraných zásadních okamžiků uplynulého roku společně s výstavou zahraničních porotců a s Grantem primátora.


Snímkem, jenž poutá největší pozornost, je samozřejmě Fotografie roku. Jejím autorem je Roman Vondrouš z ČTK, který zachytil muže procházejícího dezinfekční bránou. Mezinárodní porota vybrala absolutního vítěze z více než pěti tisíc snímků od 288 autorů.


Snímkem, jenž poutá největší pozornost, je samozřejmě Fotografie roku. Jejím autorem je Roman Vondrouš z ČTK, který zachytil muže procházejícího dezinfekční bránou. Mezinárodní porota vybrala absolutního vítěze z více než pěti tisíc snímků od 288 autorů.


Jak vítězná fotografie vznikla, popisuje její autor: „Fotografii jsem pořídil 9. září 2020 v Betlémské kapli v Praze, kdy účastníci Národního průmyslového summitu museli projít dezinfekční bránou v souvislosti s epidemií koronaviru. Už při příchodu ke vstupu do Betlémské kaple mě tato scéna zaujala. Začal jsem rychle fotografovat příchozí, protože do začátku konference zbývalo pouze pár minut a většina účastníků již byla v sále. Dvě dezinfekční brány stály těsně za dveřmi a zrovna v tu chvíli do nich pronikal i sluneční svit, který v kombinaci s proudící dezinfekcí dotvořil zajímavou světelnou atmosféru. Měl jsem štěstí, že muž zachycený na snímku, jako jeden z mála příchozích, neměl nasazenu roušku a v jeho tváři se značily jakési odevzdané emoce a únava z této nelehké doby, kterou všichni procházíme.“




Nový prostor Národního muzea volal po zajímavějším provedení instalace. Díky tomu na výstavě uvidíte několik zásadních témat seskupených do velkých polepů panelů. Prvním z nich je výběr z takzvaných „covidárií“, které usilovně několik měsíců fotografové dokumentovali. Dalším fenoménem se stali fanoušci fotbalového klubu Bohemians 1905, kteří sledovali všechna utkání ze štaflí a žebříků, a to za každého počasí. Hlavním tématem byl ale bezesporu koronavirus, který se víceméně prolíná každou kategorií soutěže. Řada fotografek a fotografů vnesla do této bezradné doby mnoho kreativity, kdy například navštěvovali umělce, sportovce a všechny ty, kdo museli zůstat zavření doma. Dali tak vzniknout unikátním snímkům, které jsou svědectvím doby.


Výstavu dále doplňuje expozice Tři pohledy, kde je představen výběr snímků zahraničních porotců. Výstava byla instalována v galerii Czech Photo Centre v době říjnového lockdownu a k vidění byla pouze online. Představuje světové fotoreportéry Joea Klamara, Chrise McGratha a Nicole Tung, kteří ve své fotografické kariéře byli přítomni zásadním okamžikům novodobých světových dějin. Dalším z vystavených souborů je cyklus Pražské panoptikum od Jana Rasche, který s ním zvítězil v kategorii Grant Prahy v roce 2019.

Kontaktní formulář

Odesláním formuláře přijímám podmínky zpracování osobních údajů společností Trigema - jejich zpracování proběhne za účelem zaslání odpovědi na zadaný podnět a případné vytvoření obchodní nabídky.